Regen, kikkers en vliegende mieren

29 november 2018 - Chikwawa, Malawi

Dit keer weer een lang weekendje weg. Op vrijdag ben ik met de bus naar Blantyre, het zuiden, afgereisd. Ik zou namelijk op bezoek gaan bij het zendingsgezin Paul en Esther en hun drie kinderen (4, 6 en 8 jaar oud). Paul, en twee van hun kinderen kwamen mij ophalen in Blantyre. Het was vrijdag black friday, en ook hier in Malawi doen een paar winkels daar aan, en bij deze winkels was het dan ook bizar druk. Na lekkere patatjes met wat erbij konden we aan de verdere reis beginnen, naar Chikwawa. Het was nog ongeveer een uurtje rijden naar hun huis. Helaas was er veel mist en regen, en deden de ruitenwissers van de auto het niet, dus de rit duurde ietsje langer.

Bij hen thuis heb ik samen met de kinderen het Sinterklaasjournaal gekeken, ik ben nu helemaal bij, en daarna lekker gegeten.

Omdat het vrijdag zo had geregend waren er overal poelen water ontstaan waarin kikkers zich konden huisvesten. Helemaal geweldig voor de kinderen. Lekker met hun crocs door het water banjeren op zoek naar kikkers. Uiteindelijk zelfs een hele grote (brul)kikker gevangen, en binnen aan mama laten zien. En natuurlijk viel hij op de grond en konden we erachteraan. Na een lunch met hele lekker soep zijn we in de middag naar het bouwterrein van hun toekomstige huis en project geweest. Ze hebben hier een trampoline, wat erg leuk was om daar met z’n alle op te springen en onze energie kwijt te raken.

Op zondag hebben we in de ochtend lekker buiten gespeeld. We hebben gebadmintond en beestjes gezocht. Uiteindelijk zelfs een zand hagedis gezien. Als het regenseizoen is zijn er veel vliegende mieren rondom het huis, en de kinderen zijn er gek op om dat te eten, gebakken. De kinderen gingen dus op stap om deze mieren te vangen. Het zijn er uiteindelijk maar vier geworden, het was nog te veel aan het begin van het regenseizoen. Esther heeft ze toen gebakken, en toen moest ik er echt aan geloven om er eentje te proeven. Als de kinderen zo wild enthousiast worden van het eten van de beestjes, dan zal het vast niet vies zijn. Ik heb het geproefd en het was zeker niet vies, viel niet tegen.

Het was zondag gelukkig droog, dus zijn we in de middag naar een zwembad geweest om lekker af te koelen van de warmte. Het zwembad had zelfs een uitzicht over de rivier, super mooi. Op maandag weer terug met de bus terug naar Blantyre en het weekend zat er weer op.

1. Wilma:
    29 november 2018
    Vliegende mieren als welkom thuis diner...lijkt me wel wat. Ik ga alvast op zoek😬
  2. Oma Dijkshoorn:
    29 november 2018
    Toch weer een gezellig weekend ,, je zou aan je Moeder kunnen vragen of ze een KERST menu van vliegen de mieren kan klaar maken dan hoef je OMA niet uit te nodigen
    mirjam geniet van de ruim 2 weken en dan zien we elkaar weer
    OMA, D
  3. Marianne Dijkshoorn:
    29 november 2018
    Je maakt zeker een hoop mee ....echt leuk om te lezen .....dan is get eigenlijk maar saai hier in Nederland ha ha .....maar die vliegende mieren sla ik even over ......brrrr
  4. Angelique Dijkshoorn:
    30 november 2018
    Getverrrrrrr Mirjam ,maaarrrrrr misschien met een dippie wel lekker 🤔veel plezier nog de komende weken en spreek je thuis wel , groetjes Angelique
  5. Joukje Harmannij:
    30 november 2018
    Hoe groot zijn vliegende mieren? Heb je genoeg aan eentje?
    Een heel goede tijd daar nog!!