Eerste week Lilongwe

28 september 2018 - Lilongwe, Malawi

Ik ben ondertussen al bijna een week in de stad Lilongwe. Het is een erg groot verschil met Malosa en Zomba, de plaatsen waar ik eerst verbleef. De stad is hier ten eerste erg chaotisch met de vele auto’s, minibussen en tuktuks. Verder is hier qua eten veel meer te verkrijgen. Er is veel keuze in groente en fruit en er is een mega grote supermarkt. Op de markt hebben we een vaste man waar we groente en fruit halen. Als hij het niet zelf heeft, haalt hij het gewoon bij een ander kraampje, ideaal.

Het is een hele weg om bij mijn project te arriveren. Gelukkig kan ik een groot gedeelte samen met een ander meisje mee reizen. De route begint met een stukje wandelen naar de grotere weg waar de minibussen rijden. We nemen de minibus richting het centrum en rijden door naar een busdepot. Hier staan ontzettend veel minibussen en is het een drukte van belang. Alle busmannen lopen op je af om te vragen waar je heen gaat en daarmee in hun bus te krijgen. Wij moeten naar area 23. Helaas rijden de busjes pas weg als ze helemaal vol zijn. Hier moeten we dus vaak wachten. Met de tweede minibus hoef ik gelukkig niet al te ver te reizen. Na uitstappen nog ongeveer tien minuten lopen en dan ben ik aangekomen bij mijn project met de hele lieve kindjes, nonnen en huismoeders.

De kinderen op het project spreken natuurlijk geen Engels dus dan is het handig om Chichewa te spreken. Als je hier iemand tegen komt vraag je eigenlijk altijd hoe het gaat: ‘muli bwanji’. Je antwoord hierop: ‘ndili bwino, kaya inu?’ Oftewel, het gaat goed en met jou. Verder heb ik een lijst gemaakt voor mezelf met allemaal woordjes in het Chichewa, zoals de kleuren, dieren en eten.

1. Oma Dijkshoorn:
    28 september 2018
    zeker een hele reis om bij die lieve kindertjes te komen
    een goed weekend en geniet
    je ben bij ons niet uit onze gedachte
    OPA OMA
  2. Wilma:
    28 september 2018
    Leuk om nu in een grote stad te zijn waar veel te koop is, maar ook leuk dat je de dorpjes meegemaakt hebt. Geniet van je weekend👍
  3. Joukje Harmannij:
    30 september 2018
    Wat een belevenissen! Heel veel plezier en sterkte in je nieuwe project!