Weekend en eerste project daagjes

4 oktober 2018 - Lilongwe, Malawi

Zaterdag ben ik samen met een andere vrijwilliger naar Lilongwe Wildlife centre. Dit is een opvangcentrum voor dieren uit dierentuinen, gevangenschap of gewonde dieren. Hier worden ze opgevangen en zo mogelijk weer teruggezet in de natuur. Dit park is midden in de stad, al merk je hier totaal helemaal niks van als je er bent. Eerst kregen we een tour langs de verschillende grote verblijven van de dieren. We hebben een uil gezien, verschillende soorten bavianen en andere apen. De katachtige hadden zich helaas verstopt. Verder hebben we nog krokodillen gezien en een python. Na deze wandeling waren we hongerig en verhit dus hebben er genoten van een heerlijke lunch bij dit park. Er was ook de mogelijkheid om zelf een stuk door het park te lopen, dus dat hebben we ook maar gedaan. Helaas toen geen dieren gespot.

Maandag, vanwege ziek zijn, mijn eerste volledige dag op het project. Daar aangekomen bleken ze die dag op outreach te gaan naar een schooltje, hier wilde ik natuurlijk graag naar mee. Samen met drie nonnen en nog drie anderen gingen we op pad. Het was buiten de stad lilongwe in de middle of nowhere. Het schooltje was voor kinderen van 5 jaar oud, en het bestond uit twee ruimtes oftewel klaslokalen. De juf had de kinderen uitgelegd hoe ze de letters a, b en c moesten schrijven en nu konden ze gaan oefenen. Bij gebrek aan schriften gebruikten ze krijtjes en de grond om mee te schrijven. Hierbij heb ik de kindjes geholpen met deze letters te oefenen. In de middag toen we terug kwamen geholpen bij de kleinste kindjes op mijn project. Toen ik naar huis wilde vertelde een van de nonnen dat een van de medewerkers ook richting de stad moest met de auto. Deze heeft me uiteindelijk zelfs helemaal thuis gebracht, erg luxe dus.

De dinsdag leek erg op de maandag. In de ochtend ben ik mee geweest op outreach naar het schooltje. Dit keer hebben ze de cijfers nul tot vier geleerd. Hierna heb ik samen met ze buiten gespeeld. Ze hebben geen omheind plein voor het schooltje, maar aangezien er weinig is in de weide omgeving gaat dat eigenlijk best wel goed. Verder is de dinsdag avond een avond dat we samen met de doingoood coördinator wat gaan eten. Vandaag kwam ze bij ons pannenkoeken bakken, dus we hadden er een leuk Nederlands avond van gemaakt.

Woensdag was mijn eerste volledige dag op alleen het project. Ik ben begonnen bij een oudere kindjes. Deze worden ‘s ochtends eerst gewassen, met vaseline ingesmeerd, en aangekleed. Hierna hebben ze buiten gespeeld. Na de lunch, nsima met wat groente, doet iedereen een middagdutje, inclusief de huismoeders.