Introductie dag

24 augustus 2018 - Zomba, Malawi

Gisteren ben ik aangekomen in Blantyre, Malawi. We landen me het vliegtuig op een kleine landingsbaan, en vervolgens reed het vliegtuig tot aan een klein gebouw waar we vervolgens uit konden stappen en het gebouw in konden gaan. Het verkrijgen van een visum voor malawi was gelukkig erg  makkelijk. Buiten het vliegveld stond de taxichaffeur al voor mij klaar. Na geprobeert geld te halen uit de muur - wat niet lukte - zijn we gereden naar Zomba. Het was een hele reis. Er waren mooie wegen, waar we gewoon 100km/h konden rijden, en er waren stukken onverharde weg, wat een stuk meer hobbelde.Ze rijden hier trouwens links. Onderweg kwamen we een stoet mensen tegen. Ze hadden een seremonie vanwege een overledene. Als de stoet langskomt, dan stoppen hier alle auto's en stapt iedereen uit, als respect tegenover de mensen die langslopen.
Aangekomen in het hostel, werd ik meteen verwelkomt door Annelies, de nederlandse contactpersoon hier. Nadat ze me de slaapzaal had aangewezen, en ik me lekker opgefrist had gaf ze mij een korte introductie. 's avonds zijn we naar een voorstelling geweest op de universiteit in Zomba. Het ging over verschillende vergeten dansen van de Malawische cultuur. Vandaag eerst lekker uitgeslapen en ontbeten. In de middag heeft Annelies me rondgeleidt door de stad Zomba. Ze heeft de supermarkten laten zien, de bank, de markt, de telefoonwinkel. Verder is het vooral een dag om lekker uit te rusten vandaag. Verder hebben we bavianen in de achtertuin lopen, dus het is echt afrika hier. Daarnaast is er elke dag een geplande stroomstop. Vandaag tussen 1500 en 2100 uur, en aangezien het hier snel donker is, staan er nu overal kaarsen om licht te hebben in het hostel, erg gezellig!