Zomba, keizersnee en regen

29 augustus 2018 - Malosa, Malawi

Gisteren de tweede dag in het ziekenhuis. In de ochtend heb ik weer meegelopen bij de artsenvisite op de kinderafdeling. De meeste kindjes waren gelukkig zo opgeknapt dat ze naar huis mochten. Hierna heb ik een wandeling over de verschillende afdelingen gemaakt. Ik kreeg een rondleiding door het operatiekamer (ok) gebouw en heb gesproken met de pastoor van het ziekenhuis. In de middag, rond 2 uur, had ik met de Nederlandse tropenarts afgesproken. Ik was natuurlijk weer veelste vroeg, want ik zit nog niet echt in het Afrikaanse ritme. Dat alles op z’n gemakje gaat. In de avond ben ik samen met de coassistenten die hier lopen mee geweest naar Zomba. We gingen met de minibus, het lokale vervoer hier. Je kan overal in- of uitstappen, en er kunnen, volgens verhalen, zeker meer mensen ik dan de twaalf stoelen die er zijn. Hier hadden wij gelukkig geen last van. In Zomba hebben we boodschappen gedaan, geld geprint en bij het hostel Packachere gegeten. Een echte supermarkt en bankautomaten hebben we in Malosa niet.

Vandaag de visite meegelopen op de vrouwen afdeling. Ik had gehoord dat er voor vandaag twee keer een keizersnee op de planning stond, dus daar wilde ik wel bij zijn. Op de afdeling kwam ik een erg aardige verpleegkundige tegen, die erg bereid was om met alles te helpen. We zijn eerst samen naar de ok gelopen om te kijken of de patiënt al langs kon komen. Nadat we de patiënt op hadden gehaald was het tijd om om te kleden voor de operatie. Ze hebben hier niet zoals in Nederland voor iedereen dezelfde kleding. Voor het omkleden liggen er veel verschillende shirtjes en broeken om aan te doen. Waarschijnlijk verkregen vanuit donaties.  Tijdens de operatie kon ik alles goed zien, en mocht ik zelfs de baby even vasthouden zodat de verpleegkundige haar kon wikkelen in doeken. Het viel me op hoe snel het kind uit de buik van de moeder was bij een keizersnee. Het kindje huilde veel en was lekker actief, een goed teken dat het kindje gezond is. Hierna ben ik met de verpleegkundige de ok uitgegaan en heeft ze me uitgelegd hoe je een placenta moet beoordelen. Kijken of hij volledig is en goed doorbloed is. Nadat we de familie hadden ingelicht dat er een gezond meisje was geboren zijn we terug gegaan naar ok om de patiënt en de baby op te halen. Het leukste, ik mocht de baby dragen naar de kamer van de patiënt waar ook alle familie zat. Hierna heeft de verpleegkundige nog van alles uitgelegd wat de vervolg stappen waren.

Verder nog een opmerkelijk iets vandaag, het regende een aantal keren vandaag. Dit is bijzonder aangezien het hier het warme droge seizoen is.

1. Marianne Dijkshoorn:
    29 augustus 2018
    Indrukwekkend allemaal ...heel leuk om je zo te kunnen volgen ....!!
  2. Angelique Dijkshoorn:
    29 augustus 2018
    Jeetje Mirjam , zo maak je nog wat mee ,en voor mij ook leuk om wat te weten te komen over hoe het daar bij jou aan toe gaat ,.Ben benieuwd naar je volgende verhaal 😁
  3. Oma Dijkshoorn:
    30 augustus 2018
    Wat fantastisch, Oma is jaloers op je ,5 jaar dat werk gedaan en nooit een Keizersnede
    gezien wat leuk die ontmoetingen zie er naar uit wat het volgende is

LIEFS OMA