Mountainbiken

8 september 2018 - Malosa, Malawi

Aangezien het huisje waar ik verblijf niet naast het ziekenhuis staat, wonen er veel locale mensen om mij heen. De kinderen hier vinden het maar wat speciaal, een blanke. Heel leuk om samen mee te spelen! En natuurlijk lang blond haar, perfect om vlechtjes in te maken. Ik heb er een foto van bijgevoegd.

Ook ben ik deze week de Chilema tree gaan bezoeken. Deze bijzondere boom staat ongeveer 200 meter van mijn huisje. Het is een boom waarvan als een tak de grond raakt, deze tak wortels gaat vormen in de grond. Het is een enkele boom, maar het lijkt alsof je door een heel bos loopt. Erg bijzonder om te zien.

Vandaag ben ik met de mountainbike op pad gegaan. Ik had gehoord van de Chikala pillars, pilaren gemaakt van zand in de bergen. Helaas was er nergens een adres bekend, maar de berg stond wel op Google Maps, dus ik ben maar gewoon gaan fietsen. Het gedeelte tot aan de berg was erg mooi. Rood bruine zandwegen, met links en rechts kleine huisjes van steen met rieten dak. Overal kwamen kinderen vandaan, zeggend ‘mzungu’ oftewel: kijk een witte/blanke. Erg leuk om doorheen te fietsen. Na gevraagd te hebben waar ik heen moest, was de beschrijving erg makkelijk, gewoon rechtdoor fietsen. Dit ging me goed af, totdat de route op en neer ging, en het zandpad stenen werden. Naar beneden was vooral voorzichtig aan doen, en omhoog was eigenlijk niet te doen te fiets. Op de weg liepen zo nu en dan mensen met takken hout op hun hoofd of fiets. Na het een aantal keer gevraagd te hebben, wist ik zeker dat ik de juiste richting op ging: rechtdoor en bij een kruispunt links af. Bij de kruising aangekomen ging de weg weer erg naar beneden. Het was ondertussen al erg warm geworden, en ik was zelf uitgeput aan het raken. Helaas zonder de pilaren te zien heb ik maar besloten om terug te fietsen. Ik had nog een hele rit voor de boeg. Gelukkig was er halverwege een dorpje met een winkeltje waar ze koude Fanta verkochten, geweldig. Ook hier was ik als blanke een hele bezienswaardigheid. Ik heb gelijk wat foto’s gemaakt, ook deze heb ik hieraan toegevoegd.

1. Oma Dijkshoorn:
    8 september 2018
    Mirjam geweldig geniet morgen weer het is hier Herfst
    dikke kus OMA
  2. Oma Dijkshoorn:
    8 september 2018
    Geweldig om door de Boesboes te fietsen leuk om zo het land te leren kennen, fijn dat de donkere mensen zo goed met je omgaan geniet ervan en wees voorzichtig wij denken aan je OPA Dijkshoorn
  3. Opa. Dijkshoorn:
    8 september 2018
    Geweldig om door de boesboes te fietsen leuk om zo het land te leren kennen ,fijn dat de donkere mensen zo goed met je omgaan geniet ervan en wees voorzichtig wij denken aan je. Opa. Dijkshoorn
  4. Joukje Harmannij:
    9 september 2018
    Wat een bijzondere boom, Mirjam!
    Veel zegen deze nieuwe week. We denken aan je!
  5. Angelique Dijkshoorn:
    10 september 2018
    Hoi Mirjam, haha fietsen lijkt mij ook een hele opgave daar.Leuk om te lezen dat er nog zoveel te ontdekken valt ,gezegend door naar je nieuwe week. Gr.angelique