Zwangere vrouwen

15 september 2018 - Liwonde National Park, Malawi

Gisteren liep ik mee op de vrouwen afdeling. Aangezien er geen patiënten op de afdeling waren ging ik samen met de coassistent naar de babyafdeling. Hier liggen kindjes die te vroeg geboren zijn, te licht zijn of een aandoening hebben. Ik heb hier zuurstof ik het bloed gemeten, de hartslag en naar het hart grkeluisterd. Bij de kindjes die afgevallen zijn na de geboorte mogen de vrouwen niet aan de borst melk geven, maar moeten ze de borstmelk in cupjes doen. Hierdoor kan de juiste hoeveelheid voeding aan de baby’tjes gegeven worden. Nadat er nog twee coassistenten bij kwamen - het was erg rustig in het ziekenhuis - zijn we naar de zwangere vrouwen afdeling gegaan. Hier hebben ze mij lichamelijk onderzoek op zwangere vrouwen geleerd. Ik moest meten hoe lang de vrouw al zwanger was, hoe de baby lag, en of de baby al was ingedaald/hoe diep de baby lag. De tweede vrouw was ongeveer 32 weken zwanger en voelde al contracties. Na haar onderzocht te hebben verloor ze ook bloed, en hebben we haar naar de ultrasound/echo gebracht. Hierop hebben we gekeken of de navelstreng goed lag. Ze had al volledige ontsluiting, oftewel ze kon elk moment gaan bevallen. We hebben haar toen naar de bevalligskamer gebracht. Haar vliezen waren nog niet gebroken dus heeft de verpleegkundige dit zelf handmatig gedaan. Hierna was het kindje na ongeveer een kwartiertje geboren. Ze woog 2kg maar was nog niet heel actief, ze begon niet te huilen. Toen hebben we haar naar de babyafdeling gebracht. Het bleek dat ze weinig zuurstof in haar bloed had, dus is ze aan de zuurstof gelegd. Hierna werd ze goed actief en ging het eigenlijk super goed. Ik vond het een hele bijzondere ervaring om voor het eerst een bevalling mee te maken.

In de middag ben ik samen met de coassistenten en de een nieuwe vrijwilligers via diongoood afgereisd naar Liwonde national park. Eerst een stukje in de volgepropte minibus, en daarna met beter jeep. Ons hostel staan binnen de hekken van het park, dus lopen hier ook bijvoorbeeld aapjes rond. We hebben heerlijk op een platvorm wat gedronken en over de omgeving uitgekeken.

1. Wilma:
    15 september 2018
    Weer een top praktijk ervaring👍 Veel plezier vandaag bij de “wilde dieren”
  2. Angelique Dijkshoorn:
    15 september 2018
    Jeetje Mirjam ,weer een ervaring rijker, je maakt wel wat mee zo en wat een leer school waar je zit ,hihihi misschien zitten de aapjes wel 🐒🐒🐒🐒🐒🐵🐵🐵🐵te kijken ,groetjes
  3. Eliza:
    15 september 2018
    Wat maak je veel mee en wat leer je een hoop! Geniet ervan :)
  4. Gabi Markusse:
    16 september 2018
    Wow, wat bijzonder om dat mee te maken!
  5. Joukje Harmannij:
    16 september 2018
    Bijzonder om te lezen! Wat mooie dingen mag je doen. Heel veel succes daar!